
De 729 werd op 4 september 2009 getroffen door een motorbrand.

De 6295 met vastgetapte onderdelen op het busstation (foto: Daniël Bleumink)

In de afgelopen maanden kwam ik vanalles tegen, variërend van 3 Leidschendam i.p.v. Oudelandshoek, 3 Station H.S. op een inrukkende bus en 7 Vrederust op een bus op de buffer van het busstation tot 7 Station Laan van NOI in plaats van Sterrenburg.
Foto links: De SVD 204 had in de middag van 5 maart 2005 zin in een wat langer ritje, en ging helemaal naar het Haagse station Laan van Nieuw Oost Indië in plaats van Sterrenburg
Haagse bestemmingen zijn niet de enige rare dingen die weleens op de film te zien zijn, ook dit kwam ik in de afgelopen jaren tegen...
- lijn 3 Dordrecht (i.p.v. 3 Oudelandshoek)
- lijn 7 Vissershoek (i.p.v. 7 Sterrenburg)
- lijn 125 Centraal Station (bestemmingscode als lijnnummer)
- lijn 115 Crabbehof (bestemmingscode als lijnnummer)
- lijn 2 Wielwijk-refaja (i.p.v. 2 Dubbeldam)
- lijn 725 Sterrenburg (i.p.v. lijn 7)
- lijn 3 Centrum (i.p.v. lijn 3 Crabbehof)
- lijn 10 Stadspolders (i.p.v. lijn 4)
- lijn 41 Dubbeldam (i.p.v. lijn 2)
- lijn 7 Staart (i.p.v. lijn 7 Centrum)
Uitzonderlijke omleiding
Lijn 5 had op 20 november 2005 enige tijd een omleiding op een wat uitzonderlijke plek: op het garageterrein. Normaalgesproken heeft deze lijn z'n eindpunt in de garage, gelijk naast het kantoor, maar deze route door de garage werd geblokkeerd door een bus die niet meer wilde starten. Lijn 5 moest daarom enige tijd een rondje om de garage heen rijden.
Bussen die op ongelukkige plaatsen defect raken komen overigens wel vaker voor: op een van de zaterdagen met gratis vervoer in 2003 stond een bus op de halte centrum voor het postkantoor zonder lucht. En uiteraard is dat precies een van de drukste haltes, waar het ook nog eens aan een passeermogelijkheid ontbreekt.
December 2004: De 651 met een lekke band...

Nadat de band vervangen was kon de bus zijn weg weer vervolgen.
De SVD 651 staat opgekrikt en zonder linker voorwiel bij de halte Centrum aan de Spuiboulevard in afwachting van een nieuwe band om het lekke exemplaar te vervangen.
...en op de 6516 reed een vrachtwagen in
Voor de 6516 eindigde het jaar 2004 niet al te best, op oudjaarsdag 2004 botste namelijk een vrachtwagen die de spoorwegovergang Halmaheiraplein af kwam op deze bus die onderweg als lijn 4 naar Stadspolders de Crayensteynstraat uit kwam.


Meerdere ruiten van de 6516 sneuvelden nadat een vrachtwagen op de bus botste (foto: Etienne Busink / De Dordtenaar - © www.fpbb.nl)
Het botsinkjes rijke jaar 2005: De 86 botste op een personenauto,...

De schade aan de 86 na de aanrijding viel mee, de personenauto liep echter aanzienlijke schade op (foto: Cees Schilthuizen / De Dordtenaar)
... een bestelbusje reed achterop de 6513...

Een achteropkomende personenauto kon niet meer op tijd remmen toen de 6513 een noodstop voor een overstekende fietser moest maken, en botste achterop de bus (foto: Ryan Palmer)
...en de 190 reed tegen een personenauto

De schade aan de 190 na een aanrijding met een auto bleef beperkt tot enkele "schaafwonden" op de bumper, de auto liep echter een stuk meer schade op (foto: Ryan Palmer)
Verwisselde stickertjes

Het haltebord van halte P-Energiehuis, met lijn 20P naar... tja, da's in ieder geval erg non-stop
Het blijft moeilijk, die ziekenhuizen
Al jaren heten te beide ziekenhuizen in Dordrecht Albert Schweitzer Ziekenhuis, de ene locatie Dordwijk en de andere locatie Amstelwijck. Op de haltes bij die ziekenhuizen stond echter nog jarenlang de oude naam, pas dit jaar werden de halteborden aangepast (bij locatie Amstelwijck slechts aan één kant) en het busstation Ziekenhuis Dordwijk is onlangs voorzien van vier abri's in plaats van de vroegere "mega-abri" met... de oude naam Merwedeziekenhuis erop.
De belangrijkste reden zit in de reizigers die de namen nog amper blijken te kennen. Toen de eerste zes B96's net na hun komst naar Dordrecht op lijn 4 de bestemming "AS Ziekenhuis locatie Amstelwijck" filmden werd massaal gevraagd of die bus naar Wielwijk ging. Inmiddels is dat op die bussen dus maar aangepast in Wielwijk als bestemming. De O405's moeten het voor beide ziekenhuizen nog steeds doen met de oude naam op de film overigens, maar er is hoop: de B96 zijn voor de scholierenritten op lijn 7 voorzien van de bestemming: tot Zkh. Dordwijk
Oeps, vergeten...
Een bijzondere situatie op 1 september 2001, vanwege de wielerronde van Dordrecht was o.a. de Viottakade afgesloten, enkele chauffeurs bleken echter hier niet van op de hoogte te zijn.
De chauffeur van de lijn 4 die om 15.57 uur van het station vertrok reed de Viottakade op, zag de afzetting even verderop en riep vervolgens de CVL op voor de omleidingsroute. Uiteindelijk moest de bus achteruit de rotonde op het Hugo de Grootplein weer opdraaien om via de van Baerlestraat op de omleidingsroute over de Krispijnseweg te komen. Ondanks alles was er slechts 10 minuten vertraging.
Verkeerde afslag...
- Verkeerd rijden kan soms grote gevolgen hebben, zo ook op 16 augustus 2001 toen een chauffeur op lijn 1 een afslag te vroeg nam en het rondje Sterrenburg de verkeerde kant op maakte. Omdat keren op dit stuk van de route nagenoeg onmogelijk is moest de bus na z'n rondje keren om het rondje nogmaals de goede kant op te maken. Het gevolg was een vertraging van ruim 10 minuten.
- Lijn 5 richting Staart maakte eens na vertrek van de halte Slangenburg een extra rondje. De chauffeur reed na vertrek van de halte namelijk de route van lijn 7 op en kwam hier kort na de eerste bocht op de Hellenburg achter, waarop hij de bus achteruit een woonerf in reed om te kunnen keren.
- En ook op lijn 1 gaat het weleens fout, die ging eens vanaf de Recklinghausenweg linksaf de Stadspolderring op (de route van lijn 4). De bus is bij de eerstvolgende rotonde alsnog omgekeerd en liep slechts 2 minuten vertraging op.
- Dan ook nog lijn 4, die heb ik ondertussen twee keer gespot kerend op de rotonde aan het eind van de Eemsteynstraat. Als je na de overweg Krommedijk op de rechtdoorbaan zit kom je ook echt niet meer linksaf.
- Tot slot gaat het op de ingewikkelde kruising naast het chauffeursverblijf van het busstation ook nog wel eens mis. Vooral chauffeurs die voor hun pauze op een lijn die daar rechtsaf gaat gezeten hebben en erna rechtdoor moeten of andersom willen nog wel eens een verkeerde afslag nemen.
Te klantvriendelijk...
Lijn 1 had in april 2001 een te klantvriendelijke chauffeur, deze wilde op de laatste rit een slecht ter been zijnde man voor de deur bij zijn bestemming afzetten maar vergat dat er nog meer passagiers in zijn bus zaten die er bij de laatste halte uit wilden. Hij besloot daarop even verderop te keren, maar kwam daarbij vast te zitten in de modderige middenberm. Er moest een takelwagen aan te pas komen om de bus hier weer uit te krijgen, inmiddels was overigens een aanzienlijke verkeerschaos ontstaan doordat middenin de avondspits de betreffende weg afgesloten moest worden aangezien de bus half op de weg stond.