Met bijna een half jaar vertraging kwamen in april 1998 zes DAF SB250/Berkhof Premiers in dienst. De bussen waren bedoeld voor de servicelijnen 23 en 25 die niet fijnmazig binnen een wijk reden, maar diverse wijken met elkaar verbonden. Het waren de eerste 12-meter-bussen met lage vloer en drie deuren bij SVD.
Lang hebben ze niet op het servicenet gereden, na de opheffing hiervan in november 1998 kwamen de bussen ook op het voormalige expressebusnet te rijden.
De inzet van deze bussen op lijnen waarvoor ze eigenlijk niet voor bedoeld waren ging niet geheel probleemloos. Zeker op de drukkere lijnen was de vrij lage capaciteit onpraktisch, daarnaast was er als de klapstoeltjes bezet zijn geheel geen plaats voor kinderwagens waardoor die het gangpad blokkeerden. Erg geliefd waren de Premiers ook al niet, waardoor ze jarenlang veel te weinig kilometers maakten. Ze werden daarom in de laatste jaren vooral op de lange omlopen ingezet om de achterstand een beetje in te halen.
Foto links: De SVD 6516, een DAF SB250/Berkhof Premier uit de serie 6513-6518 uit 1998, op de Groenezoom in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Nummers: | Type: | In dienst: |
---|---|---|
6513-6518 | DAF Bus DE02RS SB250/Berkhof Premier | 1998 |
Foto links: De SVD 6513, een DAF SB250/Berkhof Premier uit de serie 6513-6518 uit 1998, op de Provincialeweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Foto rechts: De achterzijde van de SVD 6517, een DAF SB250/Berkhof Premier uit de serie 6513-6518 uit 1998, bij halte Balsa aan de Chico Mendesring te Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
De zes Premiers kregen gedurende 2005 een aanpassing in het interieur om het kinderwagenprobleem op te lossen. De voorste vier klapstoeltjes werden verwijderd, waarmee een stabalkon ontstond.
De serie 6513-6518 was de enige serie binnen SVD die nooit in de rood/witte huisstijl gebracht is, de 6516 reed (als enige) tot zijn afvoer nog rond met de kenmerkende gele servicebus-S op de zijkant.
In de zomer van 2006 werden nog enkele aanpassingen verricht aan het interieur van de Berkhof Premiers, het betrof hier vooral de indeling van de zitplaatsen. Bij de drie zitplaatsen helemaal achterin werden de stoelen verwijderd en vervangen door drie van de vier al eerder voor het creëren van het stabalkon verwijderde klapzittingen. De rugleuningen werden vervangen door de exemplaren zoals aanwezig in de Jonckheren van het GVB Amsterdam.
Bij de 6513, 6514, 6515 en 6516 werden ook de vier nog resterende klapzittingen naast het stabalkon verwijderd, waarna het opstapje bij de stoelen in de rijrichting op de achterwielen een stukje verlengd werd. Aan de rechterkant werden de al aanwezige stoelen na de middendeur hierop geplaatst, aan de linkerkant kwamen hierop twee nieuwe zitplaatsen met een afscheiding ervoor. Hierdoor verschilden de 6513 - 6516 en 6517 - 6518 in hun laatste maanden in het aantal beschikbare zitplaatsen.
Cabine (links) en interieur (rechts) van de DAF SB250/Berkhof Premiers (foto's: Daniël Bleumink)
Voorafgaand aan de bouw van de zes Premiers voor SVD werd door Berkhof ook een prototype gebouwd.
Deze proto was echter nogal afwijkend van de uiteindelijke serie, zo had hij geen LPG-tank en een andere dakopbouw aan de achterzijde.
Foto links: Het prototype voor de Berkhof Premiers van SVD was in oktober 1996 te zien in het MECC te Maastricht. Het interieur en de dakopbouw zijn nogal afwijkend van de uiteindelijke serie voor SVD. (foto: Jos Nederend)