Vanwege de problemen die de inzet van de Wright Commanders op met name lijn 3 en 4 veroorzaakte ging Arriva begin 2007 op zoek naar tweedehands stadsbussen, die gevonden werden bij Veolia in Maastricht. Aldaar schafte men een tiental Citaro's met drie deuren aan, die ooit op de stadsdienst van Maastricht gereden hadden. Na het overschilderen in de Arriva-kleuren en het installeren van Albatros kwamen ze in dienst, vaak pas na enkele dagen werd ook de bediening voor de koersdisplays geïnstalleerd en geprogrammeerd. Ook de stickers van Stadsbus Maastricht hebben maandenlang nog in de bussen gezeten en zijn in een enkel geval nog jaren blijven zitten.
Foto links: De Arriva 730, een Mercedes O530/Evobus Citaro uit de serie 721-730 uit 2001, met nog niet geprogrammeerde filmbak op de Hugo de Grootlaan in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Nummers: | Type: | In dienst: |
---|---|---|
536 | Mercedes O530/Evobus Citaro | 2010 |
537 | Mercedes O530/Evobus Citaro | 2009 |
721-730 | Mercedes O530/Evobus Citaro | 2007 |
Foto links: De achterzijde Arriva 730, een Mercedes O530/Evobus Citaro uit de serie 721-730 uit 2001, op de Domela Nieuwenhuisweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Foto rechts: De Arriva 725 op het Sumatraplein in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Hoewel de Citaro's een stuk geschikter waren voor inzet op de stadsdienst, kampten ze de eerste tijd wel met de nodige problemen. Zo kreeg men de retarder niet goed afgesteld waardoor een rit met deze bussen nou niet echt comfortabel werd: rustig remmen was nagenoeg onmogelijk geworden. Als oplossing hiervoor werden uiteindelijk de versnellingsbakken vervangen.
Ook waren de bussen, die al enige tijd stilgestaan hadden, erg vuil. Zo vuil zelfs dat diverse pogingen de vloer te reinigen mislukten en mogelijk het vervangen van de complete vloerbekleding de enige optie was. Van enkele bussen werd ook de chaufeursstoel vervangen door een in betere staat verkerend exemplaar: in sommige bussen ontbraken de knopjes om de stoel in te stellen en daarnaast zat zo'n beetje in elke bus een ander soort stoel.
Foto rechts: Het interieur van de Arriva 721 (Foto: Daniël Bleumink).
Om aan de concessie-eisen te kunnen voldoen, startte eind 2007 de inbouw van een zijfilmbak in de Citaro's, wat niet geheel zonder problemen verliep. Doordat de zij-displays smaller waren kwam in eerste instantie het lijnnummer en een stukje bestemming dubbel op het display voorop de bus te staan. Dit loste men op met een geheel nieuwe programmering, waarin de bestemmingen in kleine letters op de film staan. Sindsdien is het echter onmogelijk geworden lijnnummers hoger dan 10 en bestemmingen van de streeklijnen op de bestemmingsdisplays te tonen.
In september 2009 raakte de 729 total-loss door een motorbrand die ontstond tijdens de uitruk voor de eerste rit van lijn 3. Als vervanging kwam vanuit Groningen de 537 over, die daar in 2002 nieuw in dienst was gekomen. Na afloop van de concessie van Arriva in Groningen kwam als aanvulling op het wagenpark ook de 536 naar Dordrecht.
Foto links: De Arriva 724 met de nieuwe filmprogrammering op het Oranjepark in Dordrecht (Foto: Daniël Bleumink)