Als opvolger van de O305 kwam vanaf eind jaren '80 een nieuwe serie bussen van het type O405 in dienst. De eerste hiervan werd op 26 september 1987 onthuld tijdens een open dag ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van het GVB, in de periode van 1987 t/m 1993 zouden er 28 stuks worden geleverd.
Behalve dat de bussen geluidsarmer waren en minder uitlaatgassen produceerden, waren het ook de eerste bussen met een automaat in plaats van een versnellingspook. Het comfort voor de chauffeur werd verhoogd door een veel betere stoel en verstelbaar stuur.
Foto links: De Stadsvervoer Dordrecht 91, een Mercedes O405 uit de serie 90-99 uit 1990, bij het centraal station van Dordrecht (foto: Ron van Poppel)
Nummers: | Type: | In dienst: |
---|---|---|
81 | Mercedes O405/Mannheimer | 1987 |
82-88 | Mercedes O405/Mannheimer | 1988 |
89 | Mercedes O405/Mannheimer | 1989 |
90-99 | Mercedes O405/Mannheimer-ZABO | 1990 |
44-49 | Mercedes O405/Mercedes-ZABO | 1992 |
50-53 | Mercedes O405/Mercedes-ZABO | 1993 |
Onder de O405's waren ook enkele bijzondere exemplaren, zo was de 89 een uit Duitsland afkomstige proefbus. De 98 en 99 waren de VIP-bussen en beschikten over extra luchtverversing en een luxer interieur, wanneer ze niet nodig waren voor besloten vervoer werden ze ook op de normale lijndienst ingezet.
Foto links: De SVD 99, een van de twee "VIP-bussen" uit de serie 90-99 uit 1990, bij het centraal station van Dordrecht (foto: Ron van Poppel)
Met de komst van het driebussensysteem in 1997 verruilden bijna alle O405's hun oranje/ivoren kleurstelling voor de groene expressebuskleuren. De 51 t/m 53 reden echter jarenlang met totaalreclame rond en kwamen daar in 2001 in het oranje/ivoor onder vandaan, enkele maanden later werden ze overgespoten in de nieuwe rood/witte SVD/HTM-kleurstelling. De 53 maakte dat echter niet meer mee, deze werd eind 2001 met een defecte versnellingsbak afgevoerd. Van de 51 en 52 werd de dakrand overigens niet meegespoten, aangezien die al ongeveer de juiste kleur had. Over de oorspronkelijke oranje streep werd een rode geplakt, waaraan dit tweetal tot aan hun buitendienststelling herkenbaar was: hij was namelijk breder als die van alle andere bussen. Bus 51 was overigens ook op een ander punt afwijkend van de andere O405's, hij had namelijk als enige een richtingsfilm met alle bestemmingen met een hoofdletter.
Later werden ook de 46, 48, 84, 85, 86 en 88 in de wit/rode kleurstelling gespoten.
De SVD 51, een Mercedes O405 uit de serie 50-53 uit 1993, kwam in 2001 in het oranje onder een totaalreclame vandaan. Deze bus heeft als enige een film met alle bestemmingen met een hoofdletter (foto: Raoul Brouwer)
Vanaf 2001 werden de O405's geleidelijk vervangen door DAF/Den Oudsten Alliance City B96's. Eind 2001 werden de 53, 81-83 en 95-99 vervangen, in april 2003 ging de 92 naar de Snelle Vliet en in december dat jaar de 87 naar HTM Specials. Begin 2004 vertrokken de 44, 45, 48, 49, 50, 86, 88 en 91 en in september 2005 de 48, 90, 93 en 94. In december 2005 werden de 46, 51, 52, 84 en 85 afgevoerd.
Foto links: De SVD 84, een Mercedes O405 uit de serie 82-88 uit 1988, in de rood/witte HTM/SVD-kleuren op de Provincialeweg in Dordrecht (foto: Daniël Bleumink)
Interieur (foto: Daniël Bleumink) en cabine (foto: Nick Roestenburg) van de Mercedes O405