Een tweede leven... • OV rond Dordt.nl - De OV-site voor Zuid-Holland-Zuid
Een tweede leven...

Vele SVD-bussen wisten na hun afvoer nog een nieuwe eigenaar te vinden in binnen- of buitenland. Waar ze terecht kwamen vindt je op deze pagina, in veel gevallen met foto's van de bus bij z'n nieuwe eigenaar.
Heb je foto's of andere aanvullingen voor deze pagina? Mail ze dan!

De laatste serie O305's, van Rotterdam tot Polen aan toe...
De laatste O305's die in januari 2001 werden afgevoerd bleven allemaal binnen Nederland. Zo kwam de 36 terecht bij het raceteam van de HTS in Arnhem. Onlangs werd deze bus echter APK-afgekeurd, waarna hij bij een particulier in St. Annaparochie terecht kwam. De 37, 39 en 41 gingen voor personeelsvervoer naar de ECT in de Rotterdamse haven.
Bus 38 werd afgevoerd naar Novio Techniek en werd in 2001 verhuurd aan Maaskant Reizen, in 2002 aan Kupers en in de eerste maanden van 2003 aan Arriva Drechtsteden waar hij met nummer 0003 reed. Inmiddels is deze bus geëxporteerd. De 40 was al eerder verkocht aan het Dordtse bedrijf Rodo Auto's, waar hij inmiddels weer weg is, de 42 en 43 vertrokken naar Snelle Vliet om in 2002 alsnog geëxporteerd te worden.
De 37, 38, 39 en 41 zijn inmiddels afgevoerd bij hun tweede eigenaar en waarschijnlijk geexporteerd.
Een onbekende Mercedes O305/Den Oudsten uit de serie 30-35 uit 1984/85 kwam heel wat verder van huis terecht als z'n jongere soortgenoten. Hij rijdt nu rond bij een busbedrijf in Polen
(foto's: Dawid Fratczak [3x], Pieter de Vries [37, 39, 41] en Daniël Bleumink [38])


DAB'jes naar Denemarken...
Eind 2001 werden zes van de tien blauwe DAB'jes die niet meer nodig waren voor het servicenet verkocht aan ES Bus in het Deense Roskilde. Het ging hier om de 6502 (7528), 6503 (7523), 6504 (7525), 6507 (7524), 6509 (7526) en 6510 (7527), de nummers tussen haakjes zijn de nummers die de bussen bij ES Bus kregen. Lang hebben deze busjes hier niet gereden: in 2003 ging ES Bus failliet.
De 6501, 6505, 6506 en 6508 waren oorspronkelijk bedoeld voor Arriva Denemarken, maar deze verkoop ging niet door. Uiteindelijk kwamen ze via de handel terecht bij de TEC Henegouwen, daarover hieronder meer.


Foto links: Overdracht van de DAB-bussen aan ES Bus in het Deense Roskilde (foto: Jan F.L. de Waal)
Foto rechts: De ES Bus 7524 (ex-SVD 6507) in Roskilde (foto: Arne Unterschlak - busbilleder.dk)

...en O405's naar België
In 2001 werden, o.a. na de instroom van zeven nieuwe bussen, negen O405's afgevoerd. Voor de 81, 82, 83 en 95 betekende dit export naar een onbekende bestemming.
De 53, 96, 97, 98 en 99 werden verkocht aan de TEC Namur/Luxembourg en kregen daar de nummers 4.206 (ex-96), 4.207 (ex-97), 4.208 (ex-98), 4.209 (ex-99) en 4.210 (ex-53).

Foto links: De TEC 4.209 (ex-SVD 99) bij de stalling van de TEC Namur-Luxembourg in het Belgische Andennes (foto's: Ron van Poppel)

DAB'jes naar de TEC
Behalve de vier servicebus DAB'jes 6501, 6505, 6506 en 6508 vertrokken na de komst van vier nieuwe Mercedes Cito's voor lijn 20 ook alle citybus-DAB'jes naar de TEC Henegouwen. De 6232, 6233, 6234, 6235, 6236 en 6237 werden daar in de TEC-huisstijl gespoten en kregen een Belgisch kenteken, maar kwamen desondanks nooit op de dienst en werden vervolgens weer verkocht.

Foto rechts: De ex-SVD 6505 bij de TEC Henegouwen (foto's: Ron van Poppel)

Bus 6506 leek in eerste instantie als plukbus gebruikt te worden, maar werd later toch in de TEC-kleuren gespoten. Ook de 6233 werd pas later overgespoten.
De nummering van de ex-SVD bussen bij TEC Henegouwen was als volgt: 3.987 (ex-6232), 3.984 (ex-6233), 3.988 (ex-6534), 3.990 (ex-6235), 3.986 (ex-6236), 3.989 (ex-6237), 3.985 (ex-6501), 3.981 (ex-6505), 3.982 (ex-6506) en 3.983 (ex-6508).

Foto links: De TEC 3.989 (ex-SVD 6237) werd bij de TEC Henegouwen overgespoten en kreeg een Belgisch kenteken, maar kwam nooit in dienst (foto's: Ron Dohmen)

'Haagse avonturen'
Door verkleining en vernieuwing van het wagenpark verdwenen ook in 2003, 2004 en 2005 weer de nodige O405's bij SVD. Twee daarvan kwamen bij touringcarbedrijven terecht: de 92 ging naar de Snelle Vliet en werd na afvoer in 2006 geëxporteerd, de 45 ging naar Horn Tours.
De 87, die in december 2003 naar Den Haag vertrok, werd aldaar wit/rood gespoten en van een nieuw interieur voorzien. Met z'n nieuwe HTM-nummer 678 wordt de bus ingezet op het zwemvervoer in Den Haag, wat door HTM Specials verzorgd wordt. Ook hier werd de bus echter overbodig na de instroom van nieuwere touringcars, waarna de bus in juli 2008 werd verkocht aan het Circuitpark Zandvoort.

Foto rechts: De ex-SVD 87 werd door HTM Wagenparkservice omgetoverd in de HTM 678 (foto's: Bart Rijnhout)

De 44, 47, 49, 50, 86, 88 en 91 werden na hun afvoer in 2004 begin 2005 nog enige tijd ingezet bij de HTM. De 91, 47 en 50 waren daar al sinds hun afvoer aanwezig en werden ingezet op het zwemvervoer, de andere bussen werden tijdelijk teruggehaald van handelaar Van Leeuwen in Katwijk waar ze te koop stonden.
HTM had de bussen nodig om de tijdelijke lijn 6P te rijden, die tram 6 verving tussen het Haagse Castricumplein en De Uithof wegens werkzaamheden voor RandstadRail. Ze werden omgenummerd naar 781 (ex-91), 782 (ex-47), 783 (ex-50), 784 (ex-49), 785 (ex-44), 786 (ex-86) en 787 (ex-88) maar bleven in hun groene uitvoering. Behalve de 786 en 787 dan, die al bij SVD wit/rood gespoten waren.
Nadat de werkzaamheden op het traject van lijn 6 afgerond waren hield lijn 6P op te bestaan en vertrokken de bussen opnieuw naar Van Leeuwen in Katwijk.
Via deze handelaar kwamen de 44, 49, 50 en 90 uiteindelijk terecht bij het bedrijf Autotransporti in Obelić, Kosovo.


Foto links: De HTM 782 (ex-SVD 47) werd ingezet op de tijdelijke lijn 6P en rijdt hier bij het Castricumplein te Den Haag (foto's: Daniël Bleumink, Mark Schilthuizen [784] en Bart Rijnhout [783])
Foto rechts: De ex-SVD 90 in de stalling van het bedrijf Autotransporti in Obelić, Kosovo (Foto's: Chris GBNL @ Flickr)

Als gevolg van de opheffing van lijn 6 naar Sleeuwijk waren vanaf de zomerdienst 2004 de twee O408's van SVD overbodig geworden. Beide bussen vertrokken naar de HTM waar ze omgenummerd werden in de 679 (ex-02) en 680 (ex-01) en worden ingezet voor besloten vervoer door HTM Specials.

Foto rechts: De HTM 679 (ex-SVD 02) wordt ingezet voor besloten vervoer door HTM Specials (foto: Jeroen Klok)

Nadat Arriva per 1 januari 2007 het stadsvervoer in Dordrecht overnam vertrokken de SVD-bussen in de loop van drie dagen naar Den Haag. Voor de meeste bussen betekende dat een terugkeer naar de stad waar ze al reden voor HTM het Dordtse stadsvervoer overnam, maar de 201 t/m 207 hadden daar nog niet eerder gereden.

Foto links: De SVD 201 voert een grote optocht van SVD-bussen aan, op weg naar Den Haag nadat Arriva de Dordtse stadsdienst overnam (Foto: Daniël Bleumink)

Voor sommige van de busjes die in 1997 tijdelijk op het city- en servicebusnet van Dordrecht reden was dat al een tweede leven. Ze bleken daarna echter nog allesbehalve versleten: de oorspronkelijk van Connexxion afkomstige 23 (ex-2034) en 24 (ex-2033) werden in 2008 teruggevonden in het Bosnische Tuzla, waar ze nu aan hun derde leven bezig zijn.

Foto rechts: De ex-SVD 24 (exex-Connexxion 2033) in Tuzla (Foto: Jeroen Mastenbroek)

Van de diverse Mercedes O405's die in 2004 en 2005 werden afgevoerd, werden enkele exemplaren geëxporteerd naar Zuidoost-Europa en oostelijker bestemmingen. Zo kwam de 46 in Kazachstan terecht. De 48 en 86 kwamen terecht bij het bedrijf Bobar in het voormalig Joegoslavië. Ook één van de DAF SB250/Berkhof Premiers maakte een verre reis: de 6515 werd teruggevonden in Boekarest, Roemenië.

Foto links: De ex-SVD 48, nu actief voor het bedrijf Bobar, in Zvornik, Bosnië-Herzegovina (Foto: Jeroen Mastenbroek)

Copyright © 2001-2024 OV rond Dordt.nl | Alle rechten voorbehouden | Privacy en cookies | Contact | Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan