Vele SVD-bussen wisten na hun afvoer nog een nieuwe eigenaar te vinden in binnen- of buitenland. Waar ze terecht kwamen vindt je op deze pagina, in veel gevallen met foto's van de bus bij z'n nieuwe eigenaar.
Heb je foto's of andere aanvullingen voor deze pagina? Mail ze dan!
De laatste serie O305's, van Rotterdam tot Polen aan toe...

Bus 38 werd afgevoerd naar Novio Techniek en werd in 2001 verhuurd aan Maaskant Reizen, in 2002 aan Kupers en in de eerste maanden van 2003 aan Arriva Drechtsteden waar hij met nummer 0003 reed. Inmiddels is deze bus geëxporteerd. De 40 was al eerder verkocht aan het Dordtse bedrijf Rodo Auto's, waar hij inmiddels weer weg is, de 42 en 43 vertrokken naar Snelle Vliet om in 2002 alsnog geëxporteerd te worden.
De 37, 38, 39 en 41 zijn inmiddels afgevoerd bij hun tweede eigenaar en waarschijnlijk geexporteerd.
Een onbekende Mercedes O305/Den Oudsten uit de serie 30-35 uit 1984/85 kwam heel wat verder van huis terecht als z'n jongere soortgenoten. Hij rijdt nu rond bij een busbedrijf in Polen
(foto's: Dawid Fratczak [3x], Pieter de Vries [37, 39, 41] en Daniël Bleumink [38])
DAB'jes naar Denemarken...
Eind 2001 werden zes van de tien blauwe DAB'jes die niet meer nodig waren voor het servicenet verkocht aan ES Bus in het Deense Roskilde. Het ging hier om de 6502 (7528), 6503 (7523), 6504 (7525), 6507 (7524), 6509 (7526) en 6510 (7527), de nummers tussen haakjes zijn de nummers die de bussen bij ES Bus kregen. Lang hebben deze busjes hier niet gereden: in 2003 ging ES Bus failliet.
De 6501, 6505, 6506 en 6508 waren oorspronkelijk bedoeld voor Arriva Denemarken, maar deze verkoop ging niet door. Uiteindelijk kwamen ze via de handel terecht bij de TEC Henegouwen, daarover hieronder meer.


Foto links: Overdracht van de DAB-bussen aan ES Bus in het Deense Roskilde (foto: Jan F.L. de Waal)
Foto rechts: De ES Bus 7524 (ex-SVD 6507) in Roskilde (foto: Arne Unterschlak - busbilleder.dk)
...en O405's naar België

De 53, 96, 97, 98 en 99 werden verkocht aan de TEC Namur/Luxembourg en kregen daar de nummers 4.206 (ex-96), 4.207 (ex-97), 4.208 (ex-98), 4.209 (ex-99) en 4.210 (ex-53).
Foto links: De TEC 4.209 (ex-SVD 99) bij de stalling van de TEC Namur-Luxembourg in het Belgische Andennes (foto's: Ron van Poppel)
DAB'jes naar de TEC

Foto rechts: De ex-SVD 6505 bij de TEC Henegouwen (foto's: Ron van Poppel)

De nummering van de ex-SVD bussen bij TEC Henegouwen was als volgt: 3.987 (ex-6232), 3.984 (ex-6233), 3.988 (ex-6534), 3.990 (ex-6235), 3.986 (ex-6236), 3.989 (ex-6237), 3.985 (ex-6501), 3.981 (ex-6505), 3.982 (ex-6506) en 3.983 (ex-6508).
Foto links: De TEC 3.989 (ex-SVD 6237) werd bij de TEC Henegouwen overgespoten en kreeg een Belgisch kenteken, maar kwam nooit in dienst (foto's: Ron Dohmen)
'Haagse avonturen'

De 87, die in december 2003 naar Den Haag vertrok, werd aldaar wit/rood gespoten en van een nieuw interieur voorzien. Met z'n nieuwe HTM-nummer 678 wordt de bus ingezet op het zwemvervoer in Den Haag, wat door HTM Specials verzorgd wordt. Ook hier werd de bus echter overbodig na de instroom van nieuwere touringcars, waarna de bus in juli 2008 werd verkocht aan het Circuitpark Zandvoort.
Foto rechts: De ex-SVD 87 werd door HTM Wagenparkservice omgetoverd in de HTM 678 (foto's: Bart Rijnhout)
De 44, 47, 49, 50, 86, 88 en 91 werden na hun afvoer in 2004 begin 2005 nog enige tijd ingezet bij de HTM. De 91, 47 en 50 waren daar al sinds hun afvoer aanwezig en werden ingezet op het zwemvervoer, de andere bussen werden tijdelijk teruggehaald van handelaar Van Leeuwen in Katwijk waar ze te koop stonden.
HTM had de bussen nodig om de tijdelijke lijn 6P te rijden, die tram 6 verving tussen het Haagse Castricumplein en De Uithof wegens werkzaamheden voor RandstadRail. Ze werden omgenummerd naar 781 (ex-91), 782 (ex-47), 783 (ex-50), 784 (ex-49), 785 (ex-44), 786 (ex-86) en 787 (ex-88) maar bleven in hun groene uitvoering. Behalve de 786 en 787 dan, die al bij SVD wit/rood gespoten waren.
Nadat de werkzaamheden op het traject van lijn 6 afgerond waren hield lijn 6P op te bestaan en vertrokken de bussen opnieuw naar Van Leeuwen in Katwijk.
Via deze handelaar kwamen de 44, 49, 50 en 90 uiteindelijk terecht bij het bedrijf Autotransporti in Obelić, Kosovo.


Foto links: De HTM 782 (ex-SVD 47) werd ingezet op de tijdelijke lijn 6P en rijdt hier bij het Castricumplein te Den Haag (foto's: Daniël Bleumink, Mark Schilthuizen [784] en Bart Rijnhout [783])
Foto rechts: De ex-SVD 90 in de stalling van het bedrijf Autotransporti in Obelić, Kosovo (Foto's: Chris GBNL @ Flickr)

Foto rechts: De HTM 679 (ex-SVD 02) wordt ingezet voor besloten vervoer door HTM Specials (foto: Jeroen Klok)

Foto links: De SVD 201 voert een grote optocht van SVD-bussen aan, op weg naar Den Haag nadat Arriva de Dordtse stadsdienst overnam (Foto: Daniël Bleumink)

Foto rechts: De ex-SVD 24 (exex-Connexxion 2033) in Tuzla (Foto: Jeroen Mastenbroek)

Foto links: De ex-SVD 48, nu actief voor het bedrijf Bobar, in Zvornik, Bosnië-Herzegovina (Foto: Jeroen Mastenbroek)